Anketa

Vodite li Evidenciju o prodaji vlastitih poljoprivrednih proizvoda, ako da na koji način?

  • Vodim putem obrazaca na papiru (33%, 2 glasova)
  • Vodim u tablicama na računalu (17%, 1 glasova)
  • Vodim putem specijalizirane aplikacije (17%, 1 glasova)
  • Ne vodim evidenciju, ali bih trebao (17%, 1 glasova)
  • Ne vodim evidenciju, jer nisam obavezan (17%, 1 glasova)

Ukupno glasova: 6
Arhiva anketa

Loading ... Loading ...

Video

Agro prognoza

VrijemeTrenutno u Lepoglavi
Temperatura zraka: ∼ 2℃
Tlak zraka: ∼ 1012hPa
Relativna vlažnost: ∼ 82%
Naoblaka: Bez naoblake
Više na Klima.hr

Ljudi i običaji

Preko Drave ne bijaše mosta sve do 1889. godine

Objavljeno:
Fotografija članka: Preko Drave ne bijaše mosta sve do 1889. godine

Zapadni dio Varaždinske županije stoljećima je imao čvrste gospodarske veze sa Štajerskom, a robna razmjena posebice je povećana nakon izgradnje željezničke pruge. No, sve do 1889. godine rijeka Drava kod Ormoža nije bila premošćena.  

-Iz okolice viničke, križovljanske, ivanečke ide cieli promet glavno na željezničku postaju u Ormuž, pa pošto su okolice bogate na raznih naravnih proizvodih, kao vinu, gradjevnom kamenu, drvu za gradnju i gorivo, kamenitom ugljenu, vapnu itd. to je taj promet već od vajkada bio vrlo živahan. Sa svih stranah vode dobri putevi do dravske obale prama Ormužu, nu preko Drave nebijaše mosta, već samo prevoz. Kako je uslied toga promet trpio, može se najbolje prosuditi, ako se pomisli da je više putah 20 i više vozovah na obali čekati moralo, dok se je moglo prevesti voz za vozom, a kada bijaše mala ili velika voda, nije niti prevoz prelaziti mogao, te se vozari morahu neobavljena posla natrag vratiti. To su najbolje sami interesenti uvidili i bili su stoga pripravni na svaku žrtvu, samo da omoguće sagradjenje stalnog mosta preko Drave kod Ormuža – pisala je Hrvatska straža 1889. godine o nastojanjima da se most povežu dvije dravske obale.

Inicijativa grofa Bombellesa   

Inicijativu za gradnju mosta kod Ormoža dao je 1881. godine „presv. g. grof Marko Bombelles stariji“, koji je bio pripravan sagraditi most preko Drave kod Ormuža, „ako mu se podieli pravo pobiranja mostovine na 50 godinah, a osim toga još nešto subvencije u novcu“. Premda je ponuda grofa Bombellesa bila prihvaćena, gradnja mosta ipak nije započela, pa se Marko Bombelles 1887. godine očitovao da je „sva svoja prava glede gradnje mosta preko Drave kod Ormuža odstupio g. Dru. Oskaru Pongratzu, vlastelinu u Čalincu“.

– Ujedno su presv. gospodin grof Marko Bombelles ml., vlastelin u Opeki, i gosp. Sandor pl. Varady, vlastelin križovljanski, izjavili  da ustupaju bezplatno svoje pravo na držanje prevoza kod Ormuža, a osim toga obvezao se je grof M. Bombelles ml. da će na vlastiti trošak sagraditi mitnicu kod mosta i istu bezplatno predati concesionaru na uporabu- izvijestila je Hrvatska straža i navela da su gradnju mosta „što većim, što manjim novčanim potporama“  odlučili podržati i „visoka kraljevska hrvatska zemaljska i i carska kraljevska štajerska vlada, okružje i grad Ormož te Južno željezničko društvo

„Složnimi silami“ most je izgrađen

„Složnimi silami“ započela je gradnja mosta 7. listopada 1887. godine, „ ponajprije gradnjom mostne glave na hrvatskoj obali“.

-Početkom god. 1888. pako započelo se je zabijanjem stupovah, nu tu se pokaza nenadana zaprieka, naišlo se je naime, pod šljunkom u dravskom koritu na tvrdi lapor, koga nebijaše moguće probijati, stoga moralo se je za svaki stup najprije stupica vrtati. Uslied toga otegla se je radnja znatno tako da je istom u mjesecu prosincu 1888. bila nadgradnja kod mosta dovršena, a dne 19., 20., 21. i 22. prosinca obavljeno pokusno obterećenje i pohvalba. Dočim se je mostna konstrukcija kod pokusnog obterećenja izvrstnom pokazala tako da nije nigdje bilo opaženo dozvoljeno ugibanje, to se je prigodom pohvalbe konštatovati moralo, da neke, prem neznatne radnje još dovršene nisu bile, pa se zato nije mogao most već 22. prosinca 1888. sveobćemu prometu predati, nego bijaše samo dozvoljen prelaz za pješake. Kada su naknadno radnje dovršene bile, predan je dne 16. siečnja 1889. po povjerenstvu žup. varaždinske most sveobćemu prometu – javila je Hrvatska straža o puštanju u promet novoga mosta kod Ormoža.

Most je bio ukupno dug 216 metara, a njegov glavni dio, koji je „preko riečine dravske vodio“, sagrađen je od željeza. Iako je ćudljiva Drava, koja je često mijenjala tok, u nekoliko navrata ugrozila most, njegovom izgradnjom konačno su spojene dvije obale i dvije zemlje.

Sviđa vam se članak?
Preporučite ga prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Podijeli s prijateljima na mrežiTwitaj s prijateljima na mrežiPodijeli s poslovnjacimaDodaj + na mrežiPošalji na email

Korisne poveznice

Web stranica Ministarstva poljoprivrede Republika Hrvatska Web stranica agencije za plaćanja u poljoprovredi, ratarstvu i ruralnom razvoju Web stranice Ruralnog razvoja Web stranice Hrvatske mreže za ruralni razvoj Web stranice Savjetodavne službe Web stranice Strukturnih i investicijskih fondova EU